torsdag 7 augusti 2008

GI - Atkins

Denna vecka är början på en lite sundare vardag för mig. Jag ska äta nyttigt och röra på mig. Jag kör en blandning av GI och atkins (tror jag). Försöker ta bort kolhydrater, byter ut till bulgur och fullkornspasta etc. Tar bort bröd och sötsaker. (Fikat har vi gjort nog för typ 1 år frammåt!)

Men jag har ju världens känsligaste mage. Den klarar inte av för mycket fibrer och svårsmält. Inte så mycket grönsaker heller..så jag kan ju inte leva på sallad direkt. Inte bönor heller. Denna vecka har jag kört lite kyckling med avokado etc. Finncrisp till mellis och så.

Någon som kan ro hit lite nyttiga recept?? Eller tips på vart jag kan finna sånt? Gärna lite tips om hur man äter bra frukost, mellis etc.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till.
Det låter bra som du börjat tycker jag. Mycket kött, fisk o grönsaker.
Undvik light produkter det blir du bara hungrig av.

Kram svärmor

Anonym sa...

Hej Linn!
Vi har också gått över till lågkolhydratmetoden! Fungerar jättebra, men det viktigaste är ju att ta bort sötsakerna och kroppen vänjer sig snabbt. 14 dagar utan sötsaker och du har tappat sötsuget. Ge inte upp! Bloggtips: Annika Dahlqvist, hon är extrem när det gäller lågkolhydratmetoden, men då jobbar hon också med diabetessjuka eller de som är på väg att få diabetes.
Kramar från Ingvor

Lite smått å gott sa...

Tack för tipset! Ja nu känns det skönt att kunna äta lite nyttigare. Och känner faktiskt inte något sötsug denn avecka. Har unnat mig en bit mörk choklad till kaffet ett par ggr :)

kram

lector sa...

Klaras goda dagar...eller något i den stilen. HOn gör bra och enkel GI mat. Omelett är super till frukost. Det eller egengjort mussli. Köp olika nötter och frön. Ta havregryn och blanda allt på en plåt. Ringa över flytande honung och in med det i ugnen en stund. Rosta på 200-250 grader i 10-15 min. Rör om då och då. Sedanär det bara att låt det svalna och lägga den i en burk. Supergått till fet grekisk youghurt.

Lite smått å gott sa...

Lector: Tack! Har testat det en gång för länge sedan. Måste göra igen! Äter osockar musli med solrosfrön och pumpafrön idag. Önskar jag kunde äta grekisk yoghurt..är ju laktos..men Isa får den :)

hanna sa...

Med Atkins käkar man ju noll kolhydrater vilket sägs vara ganska dåligt i längden.
Själv har jag kört GI med lyckat resultat. Mitt tips är att inleda två till tre veckor helt utan kolhydrater och socker (inte ens fruktsocker). Då får du en kickstart och kroppen fattar grejen rätt snabbt. Sedan börja äta produkter med långsamma kolhydrater och även frukter lite då och då. Jag har läst mängder med GI-böcker men tycker att "Allt om GI-metoden" (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100115959) är den bästa boken jag hittat. Dels så förklarar den metoden, hur det funkar och hur man ska tänka. Plus att det finns en massa bra recept - på ersättningsvaror, inte bara köttfärsbiffar och hur man steker en kycklingfilé som jag tycker att många GI-böcker gör. Det som är svårt är ju att ersätta potatis, pasta, ris och couscous.
En sista sak också. Eftersom du äter så lite kolhydrater behöver kroppen annan energi - nämligen fett. Därför är det viktigt att äta tillräckligt med bra fetter (majo, avocado, nötter etc). Missar man det och även om man inte äter regelbundet med mellis både för- och eftermiddag, så är det lätt att gå upp istället för ner. Lycka till! Vi drar igång på måndag! :D

Lite smått å gott sa...

Hanna: Tack! Dina tipd är guld värda! Ska kolla upp boken. Ja jag har hört att det är bra med kickstart. och eftersom jag är en van mellis-tjej så känner kroppen hela tiden att den behöver det. Så det är jag bra på. Önskar bara att det fanns mer tips om mellis. Tex när man är ute en hel eftermiddag.. Och det är som du säger, det svåra är att byta ut den del som innehåller kolhydrater. Lycka till själva! :)