tisdag 12 februari 2008

Acceptera nya vanor, inte alltid lätt

Tack för tipsen på förra inlägget! Jag har ju läst min lilla bok, och jag vet ju att det är utvecklingsfaser. Alla symptomen stämmer överens, så jag är inte så förvirrad. Bara förtvivald då sömnen uteblir :) Dock sov hon bättre denna natt. T ex från kl 20 till 2! Otroligt. Men efter det är det mycket mer vakentid, typ varje timma. Hon sover bäst i sin korg eller i vagnen. Men vill gärna känna min hand tills hon somnat, hon vaggas till sömns. Man kan tro att hon skulle sova bättre nära mig i min säng när hon är så här, men då ligger hon bara och sprattlar. Knäpp tjej. Sen sover ju jag bäst om hon ligger själv, så det är skönt.

Hon sitter mycket i babysittern, och den flyttar jag med vart jag går. Om jag lagar mat i köket får hon sitta där och titta på etc. Jag låter henne ligga och sprattla mycket själv, när hon blir gnällig börjar jag med att ändra en leksak, försöka roa henne en stund till. Jag tar inte upp henne så fort hon gnäller :) Men ibland är det svårt. Slutar det med gallskrik så är oftast hungern som gör sig påmind. Hennes symptom är svårare att tyda numer, ibland får man testa alla kategorier innan hon blir nöjd.

Nu har hon precis vaknat efter ha sovit en stund, max 30 min. Hon har mycket mer vakentid nu än för några veckor sedan. Sover bara små snuttar. Ev har hon en lång sovtid på dan, speciellt om vi är ute och går. Detta gör att man får mindre egentid, som jag vande mig vid tidigare, hinner inte med lika mycket. Jag har mer hemmadagar och försöker leka med henne.

Inga kommentarer: