onsdag 12 mars 2008

Hur får man en bebis att sova?

Nu vänder jag mig till er igen där ute. Isabel vaknar fortfarande runt 4-5 tiden vissa nätter och vill inte sova. När jag frågade på bvc hur man skulle göra så sa de "låt henne ligga kvar och dona så somnar de oftast om själva, de bör inte vänja sig vid att ni tar upp henne varje natt". Men hon blir ju sitsur och skriker om man låter henne vara. Man måste stoppa in nappen i omgångar etc. Ligger hon vaken i sin säng i 1 timma, så betyder ju det att jag ligger vaken i min säng i 1 timma.. Så då tycker jag nästan det är bättre att ta upp henne. Fast jag vill ju lära henne att sova... tills kl 6 åtminstone.

Jag har blivit så känslig och spänd nu när hon sover...för att hon sovit så oroligt sista veckorna att jag vaknar för minst lilla ljud hon gör ifrån sig. Jag börjar fundera på att ha henne i ett annat rum. Jag sover oftast med öronproppar :) för att jag inte ska störas.

Min bästa sovtid numer är från runt 6-snåret till 7,45 då jocke har henne på morgonen. Då kan jag koppla av och sova ordentligt. Men det är inte lång tid..

4 kommentarer:

lector sa...

Läs Anna Wahlgrens böcker om sömn. Det fungerar. Båda mina syskon har testat och deras gossar sov från 19.00 till 07.00 (c:a) varje natt!

Anonym sa...

hm... bra förslag
Var inne o läste lite på hemsidan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/sova-hela-natten.
Alla tips är bra o första barnet, osäkerhet, hur, var o varför är svårt att tyda... ska man ta upp eller envist vaggas till sömn?!

Isa är en mkt aktiv intresserad vaken, liten dam som inte vill missa någonting:) "Här gäller det att snappa upp allt som går att se, höra o ...."


Lycka till gumman.
Kram mor

Anonym sa...

jag igen... men kom å tänka på en sak, helt annan:/
När jag tittar på många bilder av Isabel så har hon en förmåga att "knipa" ihop höger hand väldigt så att hon trycker tummen hårt emot... kom på mig själv här på tåget hem ett par dagar att så gör jag...oxå. Lustigt va´!?
Spana in får du se... Du Linn kanske gör likadant(tror moster Sandra gör så...)

:))
mam

Anonym sa...

hej vännen! förstår att du är trött! men nu när hon börjat med gröt och lite pure .. sover hon inte bättre då? en vän till mig hade samma "problem" men hon började ge ersättning som sista måltid innan sängdax runt 22 och då sov hon ända fram tills kl 07 på morgonen. har ni testat ersättning eller ratar hon flaskan?

kraaam Bella och hugo