söndag 9 mars 2008

Bröstmjölksersättning

Jag skulle vilja höra med er mammor som har använt er av bröstmjölksersättning.

Vi har köpt hem mjölkersättning i pulver nu, att blanda själv. (nan 1) Det står att man ska koka upp vatten, låta den svalna och sedan blanda. Att man ej får spara blandad.

Måste man koka vattnet innan? Kan man göra iordning och förbereda en flaska och ev värma den i micro vid användning, eller måste man fixa en precis när man behöver en. Det verkar väldigt jobbigt..

När man gör iordning välling så tar man ju vatten från kran, blandar ut och värmer i micron.. Är det skillnad med mjölkersätting?

Hur gör ni/har gjort?

6 kommentarer:

Camilla sa...

Hejsan
Vi har gett flaska sen vårn tjej var ca 2 månader så jag kan ju berätta hur vi gjort.
Om man har kommunalt vatten så ska man inte behöva koka/sterilisera vattnet innan men det gjorde vi ändå tills I var 5-6 månader. Vi kokade uppvatten och fyllde sedan flaskor som vi hade i kylen. När vi skulle göra en flaska värmde vi vattnet i micron blandade sen i pulvret, skakade och provade så att det inte var för varmt( nu när vi gör välling så ska man blanda pulvret i vattnet sen värma i micron, så det kan nog vara lite olika) Det går absolut att förbereda laskor för natten och ha dom färdigblandade i kylen så att det bara är och värma antingen i micro, vattenbad eller flaskvärmare. Det man ska tänka på är att om du gör i ordning en flsaka och eran tjej kanske inte äter upp allt. Sätt in den på en gång i kylen men spara den inte mer en några timmar. Det är inte bra att värma upp ersättning fler än 2 gånger särskilt inte om hon har druckit ur den för det är tydligen lätt att det bli bakterier då. Hoppas att du förstår hur jag menar, du får gärna fråga om du undrar nått. Vi tyckte Dr Browns flaskor var bäst även om dom är lite krångliga att rengöra. Lycka till.

hanna sa...

Vi inledde stenhårt med att koka och greja, men det tog bara nån vecka innan vi insåg att det var sjukt meckigt att hålla på med i längden. Så vi ändrade taktik. Så vi tog vatten i flaska, micrade, körde i pulver. Och gör fortfarande när det är vällingdags :)

Anonym sa...

Hej! Ville bara säga att jag läser din blogg regelbundet och tycker det är jättekul att följa er. Har själv en dotter som är ca en månad yngre än Isabel.

Petra sa...

Jag kokar vatten på morgonen och fyller upp 5-6 flaskor och har i kylen. Sen tar jag en, blandar i pulver, mikrar och ger!

Lite smått å gott sa...

Tack för tipsen! Nu har jag kokat upp vatten och haft i kylen och sedan blandar jag vid behov.

Men bör man värma vattnet först i micron innan man häller i pulver, eller går det att hälla i det kalla vattnet? Jag har blandat i kallt och sedan värmt...kan det bli tokigt?

Anonym sa...

hej linn..

vi kokar upp vatten och låter svalna sedan har vi det kokade vattnet i tillbringare i kylen.
fyller upp vatten i nappflaskan , värmer i micron och sedan har jag ner pulvret och skakar. har fått för mig att det löser sig bättre då.
ibland blandar vi färdigt en flaska på kallt vatten (kokat) och ställer in i kylen tills vi ska använda viktigt är då att använda den inom 8 timmar. uppvärmd vätska och pulver kan förvaras i rumstemp i max 2 timmar.

kraam Bella