fredag 31 augusti 2007

v 28 + 2

Plupp växer och växer. Igår kände jag första sparken riktigt högt upp, vid revbenen. Jag har haft jobbigt med svullenhet och tryck i den övre delen av magen, nära bh kanten. Vänster sida gör ont i slutet av dagen och jag börjar känna att jag måste trappa ner. Sprang runt på H&M i onsdags kväll för att leta efter en BH utan bygel...

I förrgår kväll när jag satt i soffan, kände jag något som "tickade", "hoppade" i magen, långt långt ner, i mitten av magen...kändes skumt, nästan som ett hjärta...jag försökte berätta för Jocke hur det kändes...och idag när jag läste Lennart Nilssons bok, Ett barn blir till, så kom jag ju på att det var bebisen som hade hicka :).

Inte min mage...men fin mage!

Nu är jag inne i v 28, har redan gått 2 dagar...v 30 närmar sig med raska steg! Tredje delen i graviditeten och i månad 7. Herrgud, det här trodde man inte för för ett par månader sen :)

Bebben och jag i v28:
Trefjärdedelar av din graviditet har passerat. Livmodern är nu så stor att den påverkar hur man kan röra sig. Man kan känna hur livmodern trycker upp mot revbenen så att de nedersta revbenen spänns ut. Det kan bli svårare för dig att ta ett djupt andetag. Du tycker kanske att ditt barn är lite väl stökigt nu.

Man kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om man tar i för mycket. Då kan man få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar sig samman och blir hård. Det kan till exempel komma när man är ute och går fort eller är kissnödig. Stress påverkar också hur mycket sammandragningar man får. Om man har många är det dags att slå av på tempot. En sammandragning håller oftast i sig 10 till 30 sekunder. Det gör inte ont, men kan kännas obehagligt. För att det ska släppa behöver man stanna upp. Om sammandragningarna även börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska. Om man ligger på rygg kan man lätt bli svimfärdig eftersom den tunga livmodern trycker på det stora blodkärl, vena cava, som löper framför ryggraden. Det kallas för venacavasyndrom. Drabbas man av detta bör man undvika att ligga på rygg.

I vecka 28 är medelkroppslängden 38 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1200 gr. Huvudets omkrets är 27 cm.

En del barn lägger sig tillrätta redan nu med huvudet nedåt. Även om det börjar bli trångt kan barnet slå kullerbytta i livmodern.

Hittills har hjärnans yta varit ganska slät men nu börjar de karaktäristiska vecken att synas. Ögonfransarna börjar utvecklas. Om det är en pojke börjar testiklarna att vandra ner mot pungen.

Detta är en viktig fas i utvecklingen av barnets lungor. Blodkärlen i lungorna tar nu form.. När barnet tar sitt första riktiga andetag kommer lungorna att ta upp syret och sedan skicka det vidare in i kärlen, vilka i sin tur ser till att syrehaltigt blod cirkulerar genom hela kroppen. Ditt barn börjar nu också producera ett ämne som kallas surfactant och som hindrar luftblåsorna i lungorna från att klibba fast i varandra. ämnet gör att barnet kan andas ordentligt direkt efter födseln.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Roligt att hitta någon att följa som är ungefär lika långt gången som jag själv (v29+6 idag). Hittade in hit från Saras blogg (våra krullkatter är släkt). Hoppas allt går bra med mage och förlossning och allt sånt :-)

//Jenny

Jocke sa...

Lite lustigt att en bebis kan få hicka i magen! Kan h*n fått en kallsup?
Jag fattar inte hur fort tiden går!

Anonym sa...

Jocke: ingen kallsup med två fd. simmare till föräldrar, hur skulle det gå till? :)

Anonym sa...

Härlig känsla det där, när man känner mer o mer:o. Det sparkar o pickar o rör sig o mer o mer... nyfiken blir man:) Håller med fin mage - men din är oxå fin.
Kram Mor