söndag 26 augusti 2007

Nu äntligen ett par rader..


Tiden rusar i väg, stressigt på jobbet och fullt upp med att ta igen mig på lediga timmar. Nu har jag redan varit i v 27 i 4 dagar.. men inte hunnit skriva om bebben. Jag känner mig tyngre och större, magen är spänd oftast. Jag kan se stora rörelser på magen, vid ryggläge på kvällen. Kul att se hur magen "böljer", det är en hel annan känsla nu än tidigare!

Men tröttheten har kommit tillbaka, har inte alls samma ork och känner mig sliten allt som oftast. Svårt att acceptera tröttheten och orken..jag har ju varit så stark och pigg hela sommaren! Men jag måste acceptera att kroppen har en stor påfrestning nu, och jag bör ge den mer vila och återhämtning.

Med bebben händer detta i:

v27
Blodcirkulationen hos gravida kvinnor, ökar kraftigt i kroppens alla organ, också i huden, mest påtaglig är ökningen i underarmar, händer och fötter. Genomblödningen i händerna ökar med cirka 5 gånger jämfört med kvinnor som inte är gravida. En gravid kvinna känner sig ofta allmänt varm.

I vecka 27 är bebisens medelkroppslängd 36 cm från hjässa till häl och medelvikt är 1000 gr. Barnet kan öppna sina ögon och börjar bli känsligt för ljus.

Barnet ser nu ut som det kommer att göra vid födseln förutom att det är mindre och smalare. Lungorna, levern och immunförsvaret behöver fortfarande utvecklas men om barnet skulle födas nu så har det cirka 80 procent chans att överleva. Hörseln fortsätter att förfinas och fostret kan känna igen både mamman och eventuellt pappans röst.

2 kommentarer:

Camillas lockar sa...

Vecka 27, vad snabbt det går!!!

Anonym sa...

Nu går det undan må jag säga:@- v 27!!! Å nu dröjer det inte länge förrän....det är november!!!! Skynda skynda! Jag längtar!
Storkram fr mormor