torsdag 9 augusti 2007

15 veckor kvar!!

:)

Nu har jag gått 25v + 1 dag. Bara 15 veckor kvar..gahh! Låter som mycket, men känns så lite. Har tänkt en hel del på förlossningen nu..är lite lätt rädd. Herregud, hur kommr det gå?! Drömde i natt att jag födde en liten tjej...satt och ammade henne...hon var så liten..så söt. Så vem vet, kanske är det en liten tjej som ploppar ut i november!

På måndag ska vi till barnmorskan, ser verkligen fram emot det! Mäta magen första gången, lyssna på hjärtljud, kolla värdena etc. Spännande!

Lite fakta om mig och bebben i magen nu..

v25
Nu börjar sista tredjedelen. Det händer inte så mycket utvecklingsmässigt utan barnet ligger och växer och mognar. Många rör sig mycket medan andra är mer stillsamma.

Barnet är runt 33 centimeter och väger cirka 800 gram. Det kan knyta sina händer och även få tag på sina fötter. Näsborrarna börjar öppna sig. Huvudets omkrets är ca 23 cm.

Fostret har perioder av vakenhet och sömn. Fostrets rörelser kan kännas tydligare när du sitter upp i en avslappnad position. Hörseln har förfinats och fostret kan nu höra sin mammas röst. Kroppens ben fortsätter att förhårdna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej lilla gumman.
jag förstår att du är lite lätt rädd inför förlossningen det är ju lite så när det är första gången men det kommer ni att fixa tillsammans.
Jag g var också rädd första gången men det gick ju bra.

Kram på dig Svärmor

Anonym sa...

Hej gumman! Känslan inför förlossningen är ju ovetandes o man har funderinagr hur det ska gå, hur lång tid det kan ta och ...gör det ont?!?! Ja visst känns det, men det konstiga är ju att så snart det lilla livet lämna "din" kropp o får ett"eget liv" och man hör det lilla skriket från "mitt" barn, så är det som "bortblåst"- det onda...
Visst är det underligt hur kroppen fungerar o reagerar... Känslan med det varma lilla knytet som skriker o så snart det läggs på "mammas" bröst, tystnar:)
Jag glömmer aldrig den dagen då du föddes!! Liten rödhårig tjej som kom ut "alldeles av sig själv", via krystningar o barnmorskan stod brevid o sa .. Ja det här går ju bra.Lades skrikande på mitt bröst, på mage, tystnade o lyfte upp ditt lilla rödhåriga huvud o tittade rakt in i mina ögon o blinkáde... vilken underbar känsla. jag blir rörd bara jag tänker på det.
Hoppas du får uppleva samma underbara lyckliga stund när lille/a troccan kommer... Gu´vad vi längtar!!
Nu hoppas vi att tiden går fort!!
Massor av bamsekramar till er båda Mormor

Camillas lockar sa...

Vad häftigt att det gått så snabbt! (Säger jag som läsare, det är ju du som är gravid, haha!) Tiden har rusat! Tänkte först att det lät sent att mäta magen första gången i vecka 26, men ser att jag själv mätte första gången typ i den vevan (i vecka 23+0)...