onsdag 20 juni 2007

Yes!

Jocke och jag var på ultraljud i morse på Läkarhuset Odenplan, Ultra Gyn, drömde om ultraljud hela natten, och var bra spänd i morse när vi skulle åka dit. Träffade en trevlig barnmorska (är de det?) och fick lägga mig på britsen. Framför oss på väggen satt en skärm, där vi skulle få se vår lilla plupp :). Ohh...kall gelé på magen, sen på med instrumentet på magen.. Och där dök vår bebis upp på skärmen!! Herregud vad overkligt det är, att jag verkligen har en liten bebis i magen, en liten människa som växer och växer tills den är redo att möta världen!

Det var nästan så jag höll andan när hon gick in i bebisens hjärna och tittade och visade hur allt låg till...kollade hjärta, njurar, magsäck etc...allt såg bra ut!! Jag andades inte ut förrän hon talade om att allt var fint. Sen knäppte hon några kort, precis när bebisen rörde på armen, så häftigt! Både Jocke och jag satt knäpptysta medans hon gick runt och undersökte och visade den lille. Stumma av häpnad. Fick ett papper utskrivet där det nya datumet står, jag är beräknad den 20 november nu.

Jag var alldeles uppspelt när jag väl kom till jobbet. Märkte då vilka spänningar jag hade gått och burit på, blev som en adrenalinkick, ville bara skrika ut till alla, jag har en frisk bebis i magen!!! :)

Idag går jag in i v 18, här kommer lite info.

v18
Det 16 veckor gamla barnet är nu 12,5-14cm långt mellan huvud och stjärt (18-19 cm långt) väger runt 170 – 200 g. En enormt aktiv period börjar med rejäla träningspass. Han eller hon vrider och vänder på sig, sparkar och slår. Små luftbubblor som kallas alveoler eller lungblåsor bildas nu i lungorna.

Tungan har redan fått smaklökar och fostret kan reagera på fostervattnets smak. Kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Nu kan fostret höra! Benen i innerörat och nerverna till hjärnan är utvecklade. Fostret kan höra ljudet av blod som pumpas genom navelsträngen och moderns hjärtslag.

Fram tills nu har fostrets skelett varit mjukt men nu börjar det att hårdna. De första benen att hårdna är de som finns i benen och i innerörat. Huvudet är cirka 4 cm i diameter, medan fötterna är cirka 2 cm långa. Nu märker fostret om det är ljust eller mörkt utanför magen, även om ögonen är stängda.

Återkommer om vikt...

8 kommentarer:

hanna sa...

ÅH vad härligt! :D
Vad glad jag blir! Nu vill vi se bilder på miraklet!

fredrick sa...

Rooooligt! Blir så glad över att läsa att allt står bra till! Trodde iof. inget annat...

Kram på er!

Elin hälsar!

Anonym sa...

Ja så kul att få se lilla Trockis.
Jag vill oxå se!
Ses bland knott o broms imorrn.
God natt bjuder jag er.
Pappis

Anonym sa...

Så underbart det måste vart! Jag bara ryser när jag läser er "upplevelse" På min tid fick man glatt vänta tills det börja sparka ordentligt och tills "ni" såg dagens ljus - men det var underbart det oxå!
men känslan att få se att det verkligen ligger ett litet knyte där - måste har varit superhärligt!!! Nu måste ni skynda på o komma eller att publisera bilden! Är så nyfiken så jag kan spricka!!!!
Puss o kram - vi ses i morgon. Välkomna!!
Mormor Inger

Camillas lockar sa...

Underbart! Vi vill se bebis-bild, vi vill se bebis-bild :-)

Anonym sa...

Ja bilder kommer! Shit vilken upplevelse det var. Gick som i en dimma efteråt! =)

Anonym sa...

Vad underart att läsa det du skriver. Jag blir tårögd o varm i hjärtat när jag tänker på det lilla knyttet som du bär på. Jag längtar verkligen till dagen vi ska få se h*n på bild.
Stor kram o trevlig midsommar.
Famor Synnöve

Anonym sa...

Snackade med syrran häromdagen och hon skvallrade om att ni hade pratats vid och att du hade en blogg.
Verkligen kul att läsa och att du har det bra!
Hoppas allt går bra!
Kanske kan vi dricka en kopp kaffe ihop någon gång.

Onödig men kul info: För ett tag sedan satt jag på ett tåg som stannade vid någon perong i STHLM precis där din mor satt. Jag bankade på rutan och vinkade och fäktade men hon varken såg eller hörde =)
Hälsa familjen så gott!

/Mats