onsdag 27 juni 2007

Gör en dålig dag till en bra!

Idag är ingen bra dag! Suck! Massor av regn och kallt, usch! Magen krånglar, allergisk... och så himla trött. Sitter här med kopp kaffe och hoppas att dagen ska bli bättre. Ska in i studion strax och fota lite inför höst-annonsen, skolstart.

Idag går jag in i vecka 19. Det går så fort så jag knappt hinner med. Tycker magen växer så det knakar, vill nästan dra in den och skäms för att det putar, men det går ju inte, den ska vara där :) Har inte fått med mig ultraljud-bilderna än till jobbet för att scanna in, suck. Men imorn ska jag, lovar!

Dagar som denna får man tänka positiva tankar, som att man verkligen har ett mirakel i magen, en liten bebis som snart kommer ut till oss för att dela livet. Och jag har Jocke, en underbar kille som jag blir i varm i kroppen av. Man kan nästan inte ha det bättre, så vad gör krångliga magar, regniga dagar och trötthet då?! :)

V 19
Livmodern når nästan upp till naveln.

I vecka 19 är kroppslängden omkring 18 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 280 g.

Det börjar nu få anlag till de permanenta tänderna under de redan klara mjölktänderna.

Fosterfettet skapar en vattentät barriär som hindrar barnets hud från att bli uppblött i fostervattnet. Fosterfettet bildas från hudens talgkörtlar, är vitt till ljusgrått och mycket segt, salvliknande.

I tarmkanalen börjar magsafter produceras, de hjälper till att absorbera fostervatten och föra det vidare till njurarna. Där filtreras och renas det för att sedan utsöndras igen till fostervatten.

I hjärnan bildas flera miljoner nervceller för barnets motorik. Det är de som sammankopplar hjärnan med musklerna. Ett resultat av det är att barnet nu kan göra medvetna rörelser, som att suga på tummen av egen vilja.

Ska hem och väga mig idag, tror jag har rusat iväg i vikt nu!

2 kommentarer:

Yogamamma sa...

Lämnade kommentar nedan angående tips på gravjeans, du bor ju i Stockholm så då vill jag tipsa om Mammornas Second Hand, på Bergsgatan, där hittade jag det mesta av mina gravvokläder. Och de har fräscha kläder, och grym personal. Väl värt ett besök.

Anonym sa...

Hej Linn.
Trist med regn hela dagen jag har cyklat till far far farmor skönt att komma ut en stund. Tråkigt att höra att du har en sån dag med krånlig mage. men som sagt du har ju turen att ha denna underbara kille till sambo så på den fronten kan det ju inte bli bättre.
Lycka till med barnvagns tittandet.
Kram svärmor.