tisdag 12 juni 2007

Bebben växer

Här har ni min "lilla" mage, i de nya fina vita jeansen jag köpte i Lkp :) Det går nog inte att undvika att se att jag är gravid nu.. Många på jobbet tittar på magen när de säger hej, fast de frågar inget eller antyder att de förstår. Skulle nästan vilja skrika rätt ut, Ja jag är gravid!! Få det är överstökat, ingen behöver fråga eller tissla om det..

Nu är jag bra trött, ska ta och lägga mig i soffan och vila, läsa min braiga bok! Stieg Larsson, Flickan som lekte med elden. Om ni inte läst hans böcker så gör det!

I morgon träder jag in i v 17, man kan tro att det inte händer så mycket från vecka till vecka, jag var ju nyss inne och läste om förra... men det g
år fort nu, händer saker med lilla plupp hela tiden. Och imorn är det bara en vecka tills vi ska på ultraljud, får fjärilar i magen bara jag tänker på det :) Åh, så spännande att se att det verkligen ligger en där nere i magen och sprattlar. Jag hoppas även att snart kunna känna de små rörelserna. Lägger in en bild jag hittade på nätet, på fostret i v 17, men nästa vecka hoppas jag att jag har en bild på vår bebbe att lägga upp!



v 17

Ökad svettning är vanligt hos mamman, vilket beror på ökad blodmängd. Många kvinnor blir även täppta i näsan.

Barnet är 11-12cm långt från huvud till stjärt och väger ca 150g. Huvudet är visserligen stort ännu, men det börjar se mer proportionerligt ut. Det lilla hjärtat pumpar runt ungefär 24liter blod per dygn. Det tar bara en halv minut för blodet att pumpas från barnets hjärta till moderkakan och tillbaka igen. Barnet befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan.

Skelettet är synligt på röntgenbilder. Det bildas nu ett värmereglerande fettlager på ytan av kroppen, underhudsfett och det hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen efter födseln. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen.

15 kommentarer:

Millo sa...

Va gulligt!! Lilla maaaaaagen! :)

Anonym sa...

Vilken gullig liten mage.

Kram kram

Anonym sa...

Lilla kulan gör sig bra i de nya fina byxorna! :) Kram Jessica

Anonym sa...

Hihi, vad söt litta magen är =)

Anonym sa...

Glömde skriva att det var ja, Sara, som skrev =)

Vi får ta o ses någon dag snart tycker jag!

*Kram

Anonym sa...

mmm, den är fin den lilla kulan! Hoppas den rör på sig snart. =)

Anonym sa...

Hi hi, alla har skrivit om magen. Jag blev mest fascinerad av att mamman i denna vecka svettas mycket och att barnet äntligen producerar lite bajs. :) Närå!!! Hoppas vi kan ses snart så man får se din fina lilla mage på riktigt. Myysigt!!! Puss och Kram Från "Lill-Moster"

hanna sa...

Ohhhh, vilken fin liten mage redan! :D Och schyssta brallor!

Lite smått å gott sa...

Japp, Lindex är bra!
Tack för era söta kommentarer om magen, men lite fläskig känns dock allt ibland :) snart en hårdare kula..

fredrick sa...

Fiiiiiin mage! Hoppas den mår lite bättre också.

Kram kram!

Anonym sa...

Kul att se verkan, hoppas snart live. Håller med Lisa lite grann, skiter i byxorna.
Puss då dotra mi.

Anonym sa...

Hej du lilla/e därinne:)"Vem är du o vad blir det för namn...?!"
Kul att det händer grejer, med dig och magen, den syns, så lite o gullig. Spännande o se hur den utvecklas, liten fin eller rund o go...Snart känner du hur det rör sig oxå:)
Nyfikenheten är stor!
Fina byxor - passar den lilla magen o dess bärare.
Redan vecka 17(!) Gu´va det går fort. men vi ala längtar tills November.

Puss o kram mam

Anonym sa...

Hej Linn! Nu när jag håller på med packningen till Närsjö, läser jag din blogg. Jättespännande att följa Plupp med familj på nya äventyr.
Jag blir galen om vi inte kan ses i sommar, på något sätt måste vi ju få ihop det!!!
Kramar från oss alla fyra!
Ingvor

Camillas lockar sa...

Sååååå fin mage! Snygg klädsel också :-)

Anonym sa...

Nu har jag oxå hittat hit :-) Stort grattis till förlovningen och bebben! Sköt om dig!

Putte