torsdag 11 oktober 2007

Uppdatering av lilla plupp

Tiden rusar! Nu är jag redan i v 35 Gah! Om 3 veckor är jag fullgången! Helt otroligt. Vissa dagar känns det bra, vi längtar ju efter vår lilla plupp. Såklart! Men ibland känns det så läskigt... Om tiden kunde stå stilla lite och jag kunde få vänja mig lite till vid tanken på att föda..

Igår var jag hos Sandra (BM). Hade lite högt blodtryck när jag kom, men efter en stund såg det bättre ut. Huvudet ligger neråt, rörligt fortfarande. Sandra tyckte magen hade växt dåligt sedan sist. Hon sa att det inte är någon fara..men vi ska ses om 10 dagar igen och mäta, se så den inte planar ut på kurvan. Min kurva har legat över "normalkurvan" (tjocka linjen), men nu gick den ner ett steg så den hamnade på tjocka linjen. Vi får hålla tummarna att bebben växer mer nu så det ser fint ut nästa gång! Man blir lite orolig.. Jag har ju jobbat och stressat mycket på sistone, och om mamman är för stressad kan bebben fara illa, tex sluta växa. Men ingen idé att oroa sig ännu. Vi får se mån 22/10.

Vecka 35:
Nu står livmodern som högst och det kan kännas tungt att röra sig och att sitta. Magsäcken trycks ihop och du kan få halsbränna. Magen känns full nästan hela tiden och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. I mitt fall så får jag ont i revbenen i slutet av dagen. Och ryggen.. Ryggläge är det bästa då! Tills halsbrännan sätter in, då vill man sitta upp igen. :)

I vecka 35 är medelkroppslängden 47 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2600 gr. Huvudets omkrets är 33 cm. Från den här veckan börjar barnets snabbaste tillväxt under graviditeten. Det ökar 227 - 340 gram varje vecka.

Navelsträngen är tjock som en tumme och cirka 50 centimeter lång. Barnet har hittills varit ganska skrynkligt men nu börjar huden räta ut sig.

Vikt: Jag har stått stilla i viktuppgången ett tag. Men igår hos BM vägde jag mig, vet ej om den visar samma som hemma. Men enligt den hade jag gått upp 1 kg till nu. Så ca 12 kg sedan v 8. Helt ok! I början när jag rusade upp i vikt trodde jag att jag skulle gå upp minst 20 kg! :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud, det är ju inte klokt vad det går fort!! Jag tyckte det var häromdagen du ringde och berättade att du var gravid och nu är det snart dags!! Jag hinner inte med!
Massa kramar till er!!!
/Sara T

Anonym sa...

Hej Linn ja tiden går verkligen fort men försök att stanna upp och njut lite. För vem stressar du?
Försök ta korta promenader och andas in höstluften och varva ner både för din skull och lille bebisens skull det tror jag ni båda mår bra av. Ta hand om er.

Stor kram från svärmor.

Anonym sa...

Ett gott råd fr mor:
- njut, som jag sa tidgare, av att ni är två o kan pyssla om varandra nu - sedan blir det en till som pockar på uppmärksamhet och ni hinner inte med... Du Linnstumpan ska ta det lilla lugna o fokuserade på det som komma skall, att orka föda detta lilla liv, som inom några veckor få se dagens ljus (!!) och ta hand om "henom" oops, sa jag några veckor?!:@ - Ja, det ÄR verkligen så.... Gu´vad jag längtar = mormor

Ut o njut i friska luften (strunta i jobbet) lev, njut, andas o känn dig stolt över att snart var i "mål" och bli mamma! Underbar känsla.. Sitta med det lilla livet i sin famn, sniffa lite på axlarna pussa på huvudet, mmmmmmmm ---- Det ÄR verkligen underbart!!!

Stora kramar
Mam

Lite smått å gott sa...

Kära mor och svärmor.
TAck för ni är så söta, men jag är ju medveten om allt detta, så jag försöker verkligen att disponera min tid rätt. Jag försöker stressa ner på jobbet och det har blivit stor förbättring på ett par veckor nu. Hemma andas jag, myser i soffan med min älskling.

Men jag kan inte strunta i jobbet. MAn har sin plikt, och den gör man.
kram på er

Anonym sa...

Godmorgon gumman.
Klart att du inte ska strunta i jobbet, men att stanna upp och njuta lite extra fritiden är inte dumt. Du kan ta bort en massa måsten om det går.
Säger detta för att jag bryr mig och verkligen tycker om dig för den du är och att du väntar tillsammans med Jocke vårt första barnbarn det är så fantastiskt.
Stor kram.