torsdag 4 oktober 2007

Förlåt, förlåt, förlåt..

...mor, far, svärmor, svärfar och alla andra där ute som brinner för att få veta vad som händer med lilla plupp i magen :) Tiden räcker helt enkelt inte till, nu när man är höggravid och jobbar heltid, så går varje ledig minut åt till att vila. Men jag ska göra mitt bästa för att uppdatera webben lite mer!

Först och främst kan jag tala om att det damp ner ett brev igår, med info om att jag har blivit garanterad en plats på BB sthlm. Vilket känns otroligt skönt! Då vet vi att det finns en rum där, som väntar på oss, med plats för mamma, pappa och bebbe :) Dock kan det kännas lite långt att åka till Danderyd, då värkarna kommer igång. Men vi ska även till KS nästa onsdag och undersöka hur det verkar vara där. Min fråga är, får jag föda på BB sthlm även om värkarna sätter igång 4 veckor för tidigt...?? Ska fråga vår barnmorska, hon har jobbat där tidigare.

Just nu värker ryggen och revbenen... Det ömmar som tusan! Inte alltid kul att vara gravid. Men så häftigt att känna att plupp verkligen har växt där inne! Nu fyller h*n upp hela magen, sparkar långt upp, långt ut. Och det trycker som tusan när den försöker vända sig. (eller vad deb nu gör där inne..) Jag sover med 3 kuddar, en bakom huvudet, en under magen och en mellan knäna :) Tur att vi har stor säng! :)

Nu har jag gått in i v 34 redan. Tiden flyger iväg! Och jag har 3 hela veckor och 1 dag kvar att jobba. Känns skönt, men stressigt oxå. Vet inte hur jag ska hinna med allt som ska göras på jobbet.. Men det får lösa sig! Vi har dock inte hittat någon vik än...suck! Men men, den 26 okt går jag, vare sig de har en ersättare eller inte!

I vecka 34 händer detta:
I vecka 34 är medelkroppslängden 46 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2350 gr. Huvudets omkrets är 32 cm.

Barnets hud blir mer rosafärgad. Den kan nu skilja på ljus och mörker och pupillerna kan vidga och dra ihop sig. Bebisens ögonfärg är blå, oavsett vilken färg den kommer få sen. Precis som en nyfödd bebis sover barnet mestadels av tiden. Nu kan det till och med ha REM-sömn, det vill säga den delen av sömnen som man drömmer under. Barnets lungor är nästan helt färdigutvecklade och deras alveoler är täckta med surfactant som ska hjälpa barnet att andas när det är fött.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på dig. Vad härligt att veta att du får föda där om ni vill du får försöka ta det lite lugnt o inte stressa. Som tur är så är det fredag imorgon och du får vila i helgen.
Sköt om dig Linn.

Kram svärmor.

Anonym sa...

Grattis till bekräftelsen att få eget rum för fam Danilesson/Brensén!!:)Sköööönt!
Å TACK för lite mer info!
Ta det lugnt i helgen o viiiila!
P&K Mam
Vi drar till Rättvisk marknad o "fryser"... brrrrrrrrrr