tisdag 30 oktober 2007

BB stockholm

Igår kväll var vi på infoträff på Danderyd, BB sthlm. Det var en barnmorska som pratade i 2 tim om att föda barn hos dem. Vi satt i en liten aula och var 10-15 par, kändes ganska intimt ändå. Jag gillade henne, Britt, hon pratade på ett sätt som man kunde ta till sig och mycket av sin egen erfarenhet. En och en annan anekdot från sina förlossningar, som fick oss att småle.

Det mesta av det hon berättade hade vi gått igenom på vår "förlossningsförberedande kurs". (som jag aldrig skrev om här:) Men det var skönt att få gå igenom allt igen. Hon pratade bl a om att våga, våga släppa kontrollen, våga vara i nuet, våga lita på sin kropp, våga lita på sin partner och de som hjälper en. Hon berättade om de olika faserna, latensfasen, aktiva fasen, krystfasen, efterbörd etc. Sedan gick vi igenom smärta, och hur folk reagerar olika på den. Vi pratade smärlindring och dess olika funktioner.

Vi fick höra en historia om hur ett par hade lagt upp en strategi, att förlossningen skulle vara för dem, som att bestiga Himalaya. (de var bergsklättrare) Beroende på hur långt hon hade öppnat sig, hur förlossningen fortskred, kom de till ett nytt basläger på berget. Flaggan i topp var när bebisen var ute. Nu tror jag inte riktigt att jag och Jocke behöver någon sådan strategi. Min strategi är att lyssna på kroppen och låta den sköta sitt. Ta till den hjälp jag behöver för att orka mig igenom detta. Beroende på hur väl jag klarar smärtan. Men det kan vara bra om vi kan kommunicera med varann, att ens partner vet hur man fungerar. Om man t ex vill ha en hejaklack á la hockeymatch, eller bara tyst och lugnt med små fina stöd och beröringar. Jag föredrar det sistnämnda :)

Ja det känns fortfarande läskigt, men ändå skönt nu när man har bearbetat det lite. Faktan gör att jag känner mig mer förberedd och låter mig fundera i lugn och ro över vad som komma skall. Nu ska jag bara boka in en visning av lokalerna så jag känner mig trygg den dagen vi anländer.

1 kommentar:

fredrick sa...

Jag är säker på att det kommer gå skitbra! Ni är så grymma båda två. Såvida inte Jocke får för sig att agera hejaklack...

Go Linn! Go Linn! Föd en bebis! Föd en bebis!

He he he...

Stor kram från oss båda!