tisdag 11 december 2007

Första dagen ensam mamma

Idag blev Isabel 2 veckor. Stora tjejen! Och lämnad ensam med mamma. Det har varit en blandad dag, "haven and hell" som pappa Jocke säger. Hon höll oss vakna igår kväll och natt pga magont, igen. Stackare. Så man är bra sliten idag. Jocke fick lite ångest när klockan närmade sig 1 och han visste att han skulle upp kl 7. Som tur är sov trollungen på fm så mamma fick vila lite. Passade på att äta frukost och få på mig kläder innan hon vaknade.

Sedan skulle vi ut. Bra idé tänkte jag. Positiv som jag är tog med mig en lista på saker att uträtta, om allt gick bra tänkte jag. Men kanske finns det något som heter 2-veckors-trots?! ..för utflykten gick inte alls så bra som det gjort förut. Det började med att Isabel vaknade inne på babyproffsen, jätteledsen. Bara att ta upp och lugna..
(tror ev kiss i blöjan var orsak..ev värme oxå) Vi gick ut igen och hon somande om.

Då tänkte jag "yes, då testar vi nästa butik oxå"..hmm osmart. Självklart så vaknade hon upp igen med ett illtjut! Så där jag gick jag, med en fullproppad vagn och en unge i famnen, försökte korsa mig fram mellan hyllorna..


Nästa anhalt, skötbord i västermalmsgallerian, trodde jag. Men det visade sig att en man stod och installerade ett lyse eller likannde, så det gick ej. Det var redan ett par mammor som bytte blöja på sina bebisar utanför..hmm vad gör man?! Jag hittade ett bord som stod under rulltrappan, tog fram en filt och bytte på henne där :)


Hon var lugn som en filbunke efter det, men så fort vi kom ut på gatan igen, så skrek hon som besatt. Gah, vad gör man. Parkerade vagnen vid en ingång och försökte lugna. Märkte då att det tyvärr verkade vara hunger-gråt. Vart ska jag nu amma? ..tänkte jag. Körde bort vagnen med Isabel på armen, skrikandes, till café fix. Frågade snällt om jag fick ta med vagnen in, vilket gick bra. Beställde en macka och fick erbjudande om hjälp från servitrisen. Satte mig ner och ammade och åt min smörgås. Puh, svettigt! Men det gick.


Satt och förberedde mig på hemfärd. Att kunna få henne påklädd, ner i vagnen igen utan att göra henne ledsen igen. Det gick, tills vi kom förbi Åhlens, d
å var det dags igen..suck. Sedan gick jag med henne på armen och körde vagnen med en arm, ända tills Thorildsplan. Resten av vägen hem sussade hon i vagnen igen.

Väl hemma låg hon länge och tittade på musikmobilen som vi satt upp igår. Såg nöjd ut. Nu har hon varit duktig och sovit ett bra tag. Hoppas resterande av kväll och natt blir lugn. Imorn blir det nog bara en lång premenad och inga "ärenden" :)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Att det blir så där är ju så himla typiskt! Mina barn har dessutom inte varit några "barnvagnsbebisar" vilket alltid innebruit illskrik så fort jag försökt ta med dem på stan... Svettigt, svettigt, svettigt!

Jag tycker du var supermodig som tog dit ut på stan med henne ensam! Bra jobbat och det går säkert ännu bättre nästa gång :-)

Anonym sa...

Vad duktigt av dig att vara så tidigt ute med riktiga ärenden också!

Det kommer att bli lättare! Allt är ju nytt för henne också.

Anonym sa...

Hej Gumman. Det du prövade idag visade på stort mod även om du hade det svettigt så fixade du det ju jättebra.

Stor kram till er alla tre Synnöve/Farmor

hanna sa...

Du är ju svincool! :D
Coolt första äventyr med amning, skrik och blöjbyte på samma gång! Det här kommer att gå kanon!

Det där med att dom vaknar när man går in i en affär känner jag igen dock. Vi hade babybjörnen under vagnen jämt, bra, för på nåt sätt så verkade det ofta som att han ville vara nära.