onsdag 3 september 2008

Suck

Nu har det gått 4,5 vecka sedan jag la om kosten. Och började promenera mycket/motionsgå. Men inte mycket händer, än iaf. Idag tog jag även steget och gick och tränade. Booty och core. Grymt! Det ska bli en kväll i veckan minst tills jag börjar jobba (1,5 mån) sedan blir det mer. (de har massa bra lunchpass!)

Jag kanske borde ha lite mer tålamod, men det känns så surt. Känns som jag förstört min kropp med allt dumt jag stoppat i mig och inte tränat. Vet inte ens om det är spår av graviditen som syns längre.. Usch. Ingen bra idé av Worldclass att sätta upp världens största spegel i duschen. Rys.


Har även tänkt på det där.. nu när jag tagit bort nästan alla kolhydrater kanske jag äter för lite fett? Så kroppen går in i svält, den får inte nog med näring.. Jag behöver mer tips på mellanmål och sånt! Hört nåt om jordnötssmör..

6 kommentarer:

Anonym sa...

Att du inte gått ner i vikt kan faktiskt ha att göra med att du tagit bort för mycket kolhydrater. "Fett brinner i kolhydratens låga", och det är faktiskt sant. Du måste ha kolhydrater för att kunna förbränna fett, annars kommer fett inte lika lätt in i citronsyracykeln för att förbrännas. Du kan ju dra ner på kolhydrater men absolut inte utesluta dem helt. Det är också hjärnans enda bränsle. Låter klyschigt kanske, men tallriskmodell är en bra modell för hur du ska lägga upp maten på tallriken.Men om du vill skulle du kunna ta bort lite av delen kolhydrater och lägga till mer grönsaker. I vanliga fall ser tallriksmodellen ut som ett peacemärke. De två största delarna är kolhydrater och grönsaker och den minsta protein. Lägg till grönsaker så det blir halva tallriken och protein och kolhydrater lika stora delar på tallriken. Ät tre riktiga mål mat om dagen, frukost, lunch, middag och cirka två-tre mellanmål där emellan. Ett mellanmål kan ibland bestå av bara en frukt, eller lite fruktsallad med lite nötter kanske? Ska du träna behöver du mer, då är faktiskt kolhydrater väldigt viktiga så då måste du kanske ta en macka till mellanmål för att orka. Sen har du ju rätt med det där att kroppen går in i svält om man får i sig för lite energi. Man kan gå ner i början, men det stannar sen av för att spara på energin. Alltså inget bra. Ät så att du inte är hungrig längre, men heller inte mätt. Ät mycket frukt och grönsaker. 500 gram frukt och grönt per dag. Ett äpple brukar ligga på 60-100 gram. Vet inte vad du äter till frukost, men bland den bästa starten du kan få är att äta en portion havregrynsgröt. Det är viktigt att du får i dig en bra frukost varje morgon eftersom det gör att ditt blodsocker blir mer stabilt under dagen och minskar risken för att man tar något onyttigt under dagen. Ät tex frukost 7-8, ta en frukt runt 10, ät lunch runt 12-13, ta en frukt runt 15 plus något mer om du känner dig mer hungrig (kanske lite keso med sylt i?), ät middag runt 17-18. Vid träning efter middag måste du äta något igen. Du vet säkert en hel del av det jag skrivit, men skrev ändå ner lite av det jag kom på nu. Ja tänk om jag kunde äta såhär själv haha. Vet precis hur man ska äta men inte fan gör jag det. Men ska bli bra på det nu har jag bestämt! :) Blev långt det här, men tycker sånt här är kul. Hör av dig för mer tips! kram Carola

Anonym sa...

Ja vad ska man säga... Tror nog mkt på det som föregående talare skriver om...Att utesluta kolhydrater är nog ingen "hit" - man behöver sååååå mkt för att orka tänka bla.
Ha en bra dag gumman!
Kram mam

Anonym sa...

Jag håller inte med ovanstående alls. Jag tycker att du ska utesluta mer kolhydrater, i princip köra helt utan i två veckor. Det är bara jobbigt de två första dagarna när kolhydraterna går ur kroppen, sen var inte jag det minsta trött alls. Dock tränade jag inte under denna period, men jag gick till jobbet, ca 2-3 km sammanlagt. Efter två veckor kan du återintroducera kolhydrater, för du ska inte vara utan allt för länge. På detta sätt ramlade kilona av mig, jag gick ner 4-5 kilo, och då var jag inte överviktig på något sätt. Jag har gått upp 1 kilo igen eller så, men är mycket nöjd numera. Jag använda Ola Lauritsons gröna pocketbok som min bibel under tiden. Lycka till!

Jocke sa...

Jag tycker att semlor är rätt gott annars.

Anonym sa...

Nu måste jag få flika in en grej här :) Kolhydrater binder mycket vatten, så anledningen till att man tappar/kan tappa mycket i vikt i början då man utesluter kolhydrater är för att man tappar så mycket vatten. 1 gram kolhydrater kan binda cirka 2.7 gram vatten. Det man tappar i vikt då är därför kanske inte det man vill tappa, dvs fett, utan vatten OCH muskler. Visst att man kanske går ner både på vågen och i mått, men som sagt är det "fel saker" man tappar. I längden tror jag ändå på att äta som jag skrev innan, det är mest häslosamt för kroppen och mest hållbart i längden. Det är så som riktiga dietister och livsmedelsverket mfl rekommenderar, plus att det är så jag lärt mig på min utbildning. Vill inte ha till nån fight här, men var bara tvungen att säga det här :) Det låter ju enkelt i teorin men inte alltid så enkelt i praktiken, men bara du gör av med mer än du äter! Börja köra intervellträning, bland den bästa fettförbränningen du kan köra. Gå lite, spring lite, så kör du så i cirka en halvtimme varje gång. Sen håller jag ju med Jocke om semlorna. Det ÄR gott. Nåt annat som är riktigt gott det är Fazers nya chokladkaka med smak av Marianne, mintsmak alltså. Jäklar var god den är, bland den bästa chokladen jag ätit :)

Lite smått å gott sa...

ha ha tack för alla tips. Ja jag ar ju kört lite gi-metod nu och efter metoden "ät fett - bli smal". Att kolhydraterna är "sockerkedjor", alltså de ombildas till socker i kroppen och gör att vårt blodsocker blir förhöjt, även insulinet. Det gör att vi ökar i vikt, äter mer etc. Men eftersom man kör utan kolhydrater eller långsamma kolhydrater så behöver man mer fett, alltså ej lightprodukter etc. och nötter, avokado etc. JAg vet inte hur detta funkar på mig, då jag inte gjort det här förut, utan testar det nu. Annars tror jag att Carolas metod är den gamla uråldriga som kanske håller i längden. Vi får se hur det bli med det här. :) Tack för hjälpen! kram