torsdag 6 september 2007

11 veckor kvar

Idag har jag gått 29 + 1 dag. Bara 11 veckor kvar!

v29
Nu fyller barnet upp all plats i magen.

I vecka 29 är medelkroppslängden ungefär 39 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1400 gr. Huvudets omkrets är 27 cm.

Genom stresshormoner som kommer via ditt blod till moderkakan kan bebisen känna om du är stressad eller upprörd.

Fett lagras under huden för att ge energi och sköta temperaturregleringen efter födelsen.

Nu är ögonen åter öppna och hinnan över linsen borta. Om barnet skulle födas nu kan ögonen skilja mellan ljus och mörker. Ögonen får färg vid den här tiden men vilken färg barnet slutligen får vet man inte förrän några månader efter födelsen. Ögonlocken är nu öppna då barnet är vaken och slutna då det sover.

Barnet är tillräckligt stort för att kunna sparka på revbenen och även slå mot urinblåsan. Vissa barn kan sparka så hårt att man blir öm under revbenen. Ännu behöver barnet inte vända sig med huvudet nedåt eftersom det fortfarande finns gott om plats att ändra läge.

Produktionen av hormonerna androgen och östrogen startar. De stimulerar mammans kropp att producera prolaktin som startar produktionen av råmjölk som barnet kommer att behöva de första dagarna. Fostret börjar reglera sin egen kroppstemperatur och benmärgen har tagit över all produktion av röda blodceller. Fostret urinerar cirka en halv liter per dag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej o Tack för senast!! Jag har känt "plupp"!!!!:)) I fredagskväll när vi satt i soffan på Love Almqvist väg, så höll jag, mormor, handen på din mage och DÅ - kom en lite "kick". Så underbart det var!!! Vilken känsla :"hej mormor här, sa jag..." - Å nu längtar jag ännu mer!!! Skynda skynda:)

Det var jättemysiga toimmar, trost stök o bök i köket, hos er och framförallt när du o jag var på en resetripp till bromma centrum o fick se den fiiina uttänkta vagnen. Passar dig/er alldeles perfekt! Bra val!
Ha det gött o sköt om dig o en lill*!
P&K Mam