lördag 14 april 2012

Nu vill jag satsa!

Jag har suttit och läst Olgas blogg, om kost och motion. Jag har ju för ett tag sen börjat motionera mer. Hemmavid. Å tanken var att jag även skulle börja äta bättre. Tyvärr har jag inte riktigt fixat det, så just nu står vågen på plus-minus-noll.

Jag trivs verkligen inte med min kropp sedan Hilda kom, och verkar ha mycket svårare denna gång att gå ner i vikt. Sedan är jag ju en riktigt fika-tjej. Älskar allt vad fika är! Vilket inte är så bra om man vill förlora några kilon.. Jag tror mycket har med motivation, motion och bra mat att göra. För när jag väl kommer igång och börjar träna, blir jag automatiskt mer intresserad av att äta rätt. Och om jag äter rätt och är mindre hungrig, så blir det mindre småätande och mindre sötsaker. Men ibland är det svårt att säga ner. Varför? Man bjuds på fika till höger och vänster, å så ska man vara stark och säga nej tack.

Jag läste en hel del på hennes blogg om kost. Vill få mer kunskap och tips om hur jag äter bra. Mer protein och nyttiga fetter. Mindre kolhydrater. Men ibland känns det som att man ska äta så krångligt och konstigt för att vara nyttig.. Jag vill ju hitta en hälsosam livsstil som jag kan hålla. Inte äta på ett sätt som jag tröttnar på efter  månader och är tillbaka på ruta ett igen.. Å så har man den stressiga vardagen då allt ska gå fort, hungriga små kinkiga barn på kvällarna.

Just nu är jag lite frustrerad över att jag fortfarande inte mår bra efter 5 dagar småsjuk. Men lägger min tid på att planera hur jag ska få till kosten och motionen framöver. På måndag börjar "mitt nya liv" som arbetande Linn igen. Det ska bli så kul att få gå till ett jobb igen. Ha kollegor och få till en vardag. Samtidigt så vet jag hur lite tid jag kommer ha...så det gäller att planera träningen och övrig familjetid ordentligt. Vardagsstressen med lämning och hämtning på dagis etc.

Har ni något tips på bra frukostar eller mellanmål? Hur får man till sin träning i vardagen?

6 kommentarer:

Madeleine sa...

Min favoritfrukost är gröt med äggvita (låter inte så gott men äggen smakar inget), nötter och rivet äpple. Bra med proteiner samt nyttiga fetter i nötterna. Gillar man mackor kan man ta grovt bröd med keso, skinka och avokado, mums! Mellanmål kan man äta keso med frukt eller så blandar jag kesella och yoghurt med frukt och ibland med müsli :)

Lite smått å gott sa...

Tack! Bra tips! Så du rör ner äggvitan i gröten å nötter å rivet äpple ovanpå? Vanlig havregrynsgröt? Hade tänkt börja äta gröt å kokt ägg till frukost :)

Lite smått å gott sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Andrea sa...

Hej! Vad kul att Sandra tipsade =)Jag hoppas att det kommer upp ett och annat matnyttigt där och när jag läser inlägget här så förstår jag hru du menar med kosten. Det ska vara något som inte känns som en diet utan något hållbart som kan funka i längden. Jag tror på att lägga till något hälsosamt och kanske ta bort eller dra ner på något som inte är lika hälsosamt och sakta men säkert hitta bättre alternativ till lördagsgodiset eller chipsen. Men jag tror att det kommer funka bra för dig när du kommer igång med allt nytt! Jag hejar på dig!

Lite smått å gott sa...

Andrea; tack! Jag hoppas det. Ska surfa runt å plocka lite idéer här å där.

Madeleine sa...

Ja precis, men det är mest för att slippa koka ägg på morgonen eller äta kalla man gjort dagen innan. Jag blandar ner det direkt så går de snabbare! Och nötter och äpple ovanpå.

Gällande träningen så tror jag det bästa är att inte planer in så mycket i början (svårt att fullfölja med allt som händer hemma) för mig har det alltid fungerat bäst med vardaglig motion och sedan ta en längre runda när de passar och så tror jag att man så småningom kan planera in träningspass!