måndag 12 maj 2008

Kaos

Helgen har varit total upp och ner. Blandat med kalas och firande innefattar den en massa oro och nervpåfrestande. Vår lilla tjej blev sjuk.

Det började med en hängig och ledsen tjej i lördags. Vi drog till Eskilstuna och kalasade hos min kusse. Märkte från start att det var nåt som inte var ok. Stackars Isabel var så varm och gnällig. Fick ligga naken i skuggan och vädra. Men så plötsligt upptäckte vi blod i blöjan. Nästa blöjbyte var det mer blod och vi upptäckte en hel del i underlivet oxå. Vi tog tempen och hon hade hög feber. Rådgivningen rådde oss att åka in.

Vi satt på akuten på Mälarsjukhuset i ca 4 tim och väntade bla att Isa skulle kissa i en påse.. Många tankar hann tänkas under den kvällen. Tillslut fick vi svar. Blodet kom från urinet och hon hade även vita blodkroppar i urinet + hög sänka, allt tydde på en urinvägsinfektion. Men eftersom hon bara är dryga 5 måander ville de ha kvar oss för natten. Bara en föräldrar fick plats dock. Vi beslöt att jag skulle stanna och en mycket orolig pappa fick åka hem till mormor och morfar. Varken Jocke eller jag sov särskilt mycket den natten.

Isabel fick iaf antibiotika redan på natten och en till kisspåse. På morgonen väntade vi på provtagning och sedan att läkarna skulle gå ronden. Tiden tickade.. jag var orolig för att vi skulle behöva stanna, men tillslut kom de med provsvar. Urinvägsinfektion. Njurvärdena såg bra ut och inga bakterier, så troliga blir hon bra nu med antibiotika i 10 dagar. Ev behöver vi göra ett ultraljud på hennes njurar och ett par veckor, se så det inte har stigit.


Vår snutta, inte lätt att bli så sjuk när man är så liten. Idag mår hon bra men har fått dålig mage av medicinen.

Jag blev iaf firad ordentligt igår! Men massa presenter och fika. Idag fick jag paket på sängen och massa pussar från min man och trollunge. Vi har haft en skön dag i solen med vänner.

5 kommentarer:

Camilla sa...

Usch så hemskt, stackars lilla tjejen. Hoppas hon mår bättre idag och att du haft en fin födelsedag. Proviva (shot)är jättebra mot små penicillin magar.

Anonym sa...

Lillpluttan då! Hoppas hon är bättre nu, inte lätt att vara liten.

Grattis! :-)

Lite smått å gott sa...

Tack :) ja jag hade en bra dag. Nu verkar hon må mycket bättre! Men jag vet inte om man kan ge en 5 månaders provivashots..? Har köpt magdroppar iaf.

Anonym sa...

Usch vad jobbigt för er alla. Tur att det är på bättringsvägen nu.

hanna sa...

Usch, inget kul med sjuka småttingar. Skönt att hon repat sig och att ni kunde fira din födelsedag ändå! Grattis och stor kram i efterskott!