onsdag 7 maj 2008

Anna Wahlgren-metod

Tillbaka till min sömnnoja..

Är det någon som kört Anna Wahlgrens metod? Vad tyckte ni? Körde ni slaviskt schema dagtid för mat och sömn? (hon skriver om det på hennes hemsida, att man ska följa tider slaviskt..) Är inte det asjobbigt, att leva så inrutat? Hur gamla var era barn när ni började med metoden?

Jag har funderat nu någon vecka på om jag ska sluta ge Isabel mat på natten. Hon vaknar ju fortfarande vid (mellan) 23-24, 2-3 och 5-6. Imorse sov hon till 6,50! :) Jihoo! Jag tycker det funkar ganska bra nu ändå, men jag skulle bra gärna vilja sova bättre och tror Isabel behöver det oxå.. Hon har ju dessutom gått upp så mycket i vikt så jag tror inte hon skulle må dåligt av att inte äta nattetid.

Men jag vill göra en light Anna-metod. Vår ritual är just nu, gröt, lek, bad och nattning. Funkar kanon! Hon somnar i sin säng. Vid nattning och när vi ska få henne att somna om efter mat, så buffar vi henne i baken. Min tanke är att försöka få henne att somna om utan att hon ätit när hon vaknar. Buffa i baken och få henne lugn. Kommer nog vara några ilskna nätter men jag hoppas hon skulle få in det efter ett tag. Kanske blir det så jobbigt att man bör vänta tills Jocke har semster?! Hmm.. jag tror iaf att man måste vara väldigt bestämd och köra på det från den natt man börjar. Inte vela och erbjuda mat ändå någon gång bara för att lugna.. Eller hur?

Jag tycker ändå hon är ganska liten än, 5 månader. Jag menar, de flesta barn äter ju på nätterna i några månader till.. Finns ju de som ammar nattetid efter 1 års ålder oxå.

Ja ni, det finns mycket att noja sig över som mamma-för-första-gången!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inte behöver du vara nojig ... Osäkerhet ingår i första mammarollen, men jag tror på att inte ge henne mat varje gång hon vaknar, på natten. Hon behöver inte det. Tror mest att hon är sällis o snuttsugen.
Barn som är 5-6 mån ska klara sig utan nattmål. Följ din instinkt det blir alltid bäst!
Sov gott "utan nattmål":)
Mam

lector sa...

Hej!

Mina syskon körde Annas metod. Ja, det var inrutat men det blev en bra rutin både för dem och för deras söner. De började med det innan 5 mån.De gick och lade sig vid. 19.00 och vaknade c:a 12 tim senare utan uppvak. Sedan hade de sina lekpass och sovpass under dagen. Syrrerna blev inte låsta för dem. Tvärt om, killarna kunde ju sova i vagnen och både de och barnen visste vad som gällde. Men det var inte kul de första nätterna...men ge inte upp.

Lycka till!

hanna sa...

Vi körde en förenklad variant av 5-minutersmetoden och det tog typ 3 kvällar/nätter. Sen var det klockrent.

Dags för oss att köra en vända till nu, Frank kommer till oss på nätterna och bökar runt. Jag vill att han ska somna om i sin egen säng om han vaknar...men det är kanske en knöligare fråga...