torsdag 5 juli 2007

v 20

Nu har jag gått 20 v, halva tiden. Idag är jag v 20+1 dag.

v 20
Livmodern växer alltmer och skjuter fram magen. Gör magen mer synlig.

Ditt barn reagerar alltmer på förändringarna i världen utanför, dina aktiviteter, ljud i omgivningen och till och med smaken på fostervattnet.

De flesta bebisar får hicka i livmodern, förmodligen på grund av spasmer som kommer från den outvecklade diafragman.

Nu går barnet vidare till nästa fas då håret börjar växa på riktigt. Då handlar det inte längre om lanugohår utan om riktigt hår.

Äntligen kan barnet höra och känna igen din röst. De olika sinnesorganens nervceller utvecklas nu i sina specifika delar av hjärnan.

I vecka 20 är kroppslängden omkring 19 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 270 g. Fram till vecka 20 är alla barn ungefär lika stora, sedan ökar skillnaderna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Var ute och slösurfade och så dykter en gravid Linn upp! Jag har hört lite surr på jobbet att Jocke ska bli pappa men det var kul att läsa mer ingående i din blogg. Super grattis till dig och lycka till med allt. Vi förväntar oss ett "nu-har-bebben-kommit-kort" till skolan. Säg det till Jocke ;-) Än så änge tränar jag på mina syskons barn. Sköt om dig!

Kram Lucinda