lördag 21 juli 2007

LIlla plupp

Kan bara le..

Bebisen sparkar hela tiden, man känner verkligen att jag verkligen börjat leva med den. En trygghet att känna att den rör sig! Jocke har fått känna på några sparkar och igårkväll var Lisa och Richard här, då fick plupp in en fullträff i "moster" Lisas hand :) Tiden går så fort nu, jag växer och växer.

Vi var hos Barnmorskan innan vi drog iväg, fick lyssna på hjärtljudet. 148 slag per minut. Får se om det blir en lite kille då, som de säger eller om slagen har ökat till nästa gång. Spännande! Men det är så otroligt att den lille ligger där inne i mig, med ett hjärta som slår så hårt! Annars var allt bra. Fick tips om järntabeletter, ska börja äta redan nu, så tittar de på värdet i v 25. Men har inte börjat än, är rädd att magen ska p
aja ihop totalt!

Jag hoppade visst över en vecka på semstern, idag är jag redan i v 22 +3 dagar.

Har haft lite problem med magen under semstern, fick rejäl halsbränna i Helsingborg och den höll i sig 2 dygn, knaprade Gaviscon så jag höll på att bli tokig. Men det släppte till slut, nu får jag det bara då och då igen. Jag var rädd att det skulle sitta i nu och ha det för jämnan. Sedan har jag känt ett tryck över bröstet, haft svårt att andas. Jag sökte upp en doktor när jag kom hem, men han konstaterade att allt var ok, det är nog bara bebisen som trycker. Mindre andningsutrymme och tryck mot stora pulsådern etc. Så jag ska ta det lite lugnt. Är nog inte alltid det lättaste att vara kort och gravid, finns mindre utrymme i mig..


v22

Den här veckan har barnet börjat utveckla ögonbryn och fortsätter att öva inför livet utanför livmodern. Ögonlocken täcker hela ögat. Naglarna har vuxit så de täcker fingertoppen.
Lungornas luftrörsträd förgrenas och lungblåsorna börjar att utvecklas. Lungorna är fyllda med vätska under hela fosterstadiet fram till födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft.

Försök har gjorts med foster som är 20-24 gamla som visar att de redan då är lika känsliga för närkontakt som en ettåring. Kittlar man fostret på huvudet så flyttar den på det.
Fostret är nu ungefär 27,5 cm i hela sin längd och väger runt 400 gram och har perioder av vakenhet och sömn.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hallå där i Krillan! (å du lilla/e som sparkar på...:)
Ja så är semestern slut!! och man är åter på sin lilla arbetsplats. Härligt att få kunna komma in o hälsa på "er" så här igen o kolla läget... man har ju varit "lite utanför" nu i 4 v... Men jag lovar nu komemr jag att ta igen ALLT!! Längtar efter er "alla tre" o ser fram emot helgen då ni kommer upp till stugan o vi får umgås ordentligt...Kanske lilla mormor få känna en lite "kick":)
Lilla Plupp/Trocadero sitter på kylen i stugan men så fort vi lämnar den så följer "den" med HEM!
Såg även de fina bilderna som du lagt ut från midsommar. Jättekul! O lilla "gammelmormor" var med fr Stockholms trippen ...åååå Helsingborg...ojojoj vad mycket det var att läsa!
Puss på dig lilla mamma.
Vi ses snart!
Mormor