tisdag 12 oktober 2010

Att vara mamma

Det kan vara sjukt jobbigt. Svårt. Hur vet man när man gör rätt? Hur vet man hur man ska uppfostra? Hur vet man vart gränsen går?

Ena dagen läser jag hemskheter om familjer som har det sjukt jobbigt, om barn som inte mår bra. Och tänker, det viktigaste är att vi är friska och mår bra. Att vi har varandra. Sedan kommer en dag när man måste agera mamma. Vara den som bestämmer och uppfostrar, drar gränser. Då är den andra tanken som bortblåst.

Man kan väl inte strunta i uppfostran? Alla gränser som ska dras, allt man ska lära ut? Att sätta ner foten och säga att nu är det så här och sedan stå fast vid det hur än konsekvenserna blir? Nu står vi bland annat inför avslut med napp och välling. Och jag drar mig för det.. Hur orkar man som förälder ta dessa beslut? När det passar? Ta denna strid? Vi har stridit i hela Isabels liv om att få välling nattetid. Just nu har jag ju inte ens ork med mig själv och ändå ska jag orka vara mamma och ta hand om min tjej. Och fortsätta uppfostra.

Vissa säger men strunt i det, det löser sig. Men gör det verkligen det? Kommer inte mitt barn gå med napp i mun tills hon är 8? Ibland orkar jag helt enkelt inte vara mamma. Orkar inte vara den som måste vara stark. Som måste stå pall för allt. Hur gör man? Det finns så många starka mammor där ute som jag avundas. Vi måste alla ha en stor portion med tålamod! Jag hoppas mitt tålamod kommer tillbaka när bebisen kommer ut och min kropp och ork återgår till det normala.

Att vara mamma är underbart och en gåva, men samtidigt riktigt jäkla tufft!

8 kommentarer:

Camilla sa...

Kära Linn! Jag förstår så väl hur du menar.. Ida har kvar sin napp och dricker fortfarande välling.. Min plan är att hon ska sluta med napp när hon fyller 4 (januari 2011) välling får bli nästa grej ;) Ida testar mycket gränser nu och samtidigt är hon super mammig. Men liksom allt annat så tror jag på att bara bita ihop och låta det passera även om det tar tid. Jag har också ångest för att jag inte följer alla regler men vem gör det? Livet är ju fullt med överraskningar och undantag så då tror jag mer på att våga vara flexibel och inte se det som ett misstag för att man ger med sig eller inte orkar ta en fajt.. Det är tufft med 2 så här ibörjan det tycker iaf jag men det blir nog bättre och lättare med tiden. Många kramar till dig, självklart är du en supermamma!!!

Anonym sa...

Strunta i alla fall i vällingstriden. Hon är inte så stor nog kan hon dricka ett tag till. Eller är det nattvälling dun menar?
Är ni oroliga för tänderna kan hon ju få dricka den ur mugg i er famn.
Dessa eviga strider som kommer nu och då skall man ta när man är pigg och på rätt humör. Känns det bara som ett måste så skjut upp det ett tag. Ett halvår eller år hhit eller dit gör väl inte så stor skillnad i långa loppet.
Lycka till med allt!
/mickis

Lisa A sa...

Jag förstår precis hur du känner. Det är svårt att alltid vara på topp när humöret och orken sinar. Det gäller nog att välja sina strider. Det kanske är bättre att vänta med både napp- och vällingavvänjning ett tag?

Den första tiden med ny bebis är inte heller det lättaste. Det tar på krafterna att ha två barn att ta hand om. Inte blir det lättare med en som trotsar och är missnöjd. Förändringen för Isabel kommer ju bli stor och lite extra trygghet i vanor kanske lugnar lite.

Ta hand om er och lycka till med allt! Kramar

Anonym sa...

Väldigt fina och tänkvärda ord från alla tre ovan. Man kanske sätter för stor press på sig själv utan annan uppenbar anledning än bara för att "det ska vara så". Tack!
/Jocke

Ewa Boxner sa...

Hej Linn o Jocke, det är Jockes gamla jobbarkompis Ewa Boxner som skriver. Dotter Ellen sa att hon hade varit ute på eran bloggsida och sett att det inte var långt kvar! Jag hade glömt att ni skulle ha en liten kotte till :-) Grattis så jäkla mycke ! Hoppas det går bra tiden du har kvar. Har nyss blivit farmor igen till en "liten" arvid. 4600 gram 55 cm lång......
Vilka härliga semesterbilder. Själva har vi varit i Turkiet i mitten av september och hade det bäst ! Min Ellen säger att du Linn är lik mej ! Det sa Jocke när ni nyligen träffats :-) Du är så jäkla söt o fin så jag bugade o bockade.
Ett litet tips från en 4-barns mamma ang välling......sluta med välling på kvällen när nya bebisen är ca 1 år och ät havregrynsgröt istället. Det har jag gjort. Det är både nyttigt o mättande. Nappen har jag inga tips om, kanske ge den till tomten ?? Kram EWA

Ewa Boxner sa...

Det där med välling......jag läste inte eran blogg så noggrannt. Äter hon välling på natten ?? I så fall var ju mitt råd sämsta tänkbara. Har aldrig haft några barn som har ätit nattmål efter ca 4 månader. Jag tänkte på gröt innan läggdags så där vid 7-snåret på kvällen. Sorry sorry//EWA

Mam sa...

Du är en toppenmamma!!
Det finns alltid något man oroar sig för. För Isas del så tror jag att det kommer ta en stund att sluta och ta "bort" nappen, men att ha den mindre o mindre stunder är ok, då hon ser det som en trygghet o får ett lugn efter en lååång jobbig arbetsdag(som det är för henne på dagis, liksom för oss) Du själv hade svårt att sluta o vi gav bort den till tomten 2 jular i rad o efter en låååång gallskrikig natt(sista gången) , fick jag klättra upp i skåpet o leta rätt på en så "vi" fick lugn o ro - du slocknade lugnt o fint på en gång...;)
En avvänjning är ok men inte "släppa taget" helt. Låt henne ha den tills allt det nya m lillbebben har lagt sig. Allt kan hända o bli en reaktion som man inte vet. Din syster S var torr sen ett ½ år när du föddes o börja kissa på sig på nätterna, så det var allt att börja om m blöjer igen nattetid... Men det var OK.
Ang vällingen så kanske hon inte äter ordentligt på dagis, får inte i sig tillräckligt på kvällarna o magen "skriker hungrigt" på natten, man vet aldrig. Bättre napp o välling än en skrikande ledsen flicka på kvällen o natten när det ska var lugn o ro. Lycka till gumman m allt!
P&K o tack för fina stunde rm er o Isa i gpårkv o morse. Ses i morrn!

Lite smått å gott sa...

Oj vad många fina och kloka inlägg jag fått! Tack! Jag håller ju med er om att välja sina fajter. Men det är bara så himla svårt ibland. Vem säger egentligen vad som är rätt eller fel? Det här med välling och napp är ju bara en sak, som är tufft för oss föräldrar att ta beslut om. Just nu vet jag ju att det är extra tufft då jag är gravid och har en väldigt tufft period. Troligen blir det även tufft med 2 små i början. Men vi klarar det. Vi har varann!

Ang vällingen och nappen som avvaktar vi nog ett tag till. Kan vara skönt som ni säger med den tryggheten när livet förändras för vår lilla tjej.

Många kramar från mig!