torsdag 24 maj 2007

v14+1

hmm...svårt att gömma den lilla putande magen på jobbet...idag kör jag mina nya mamma byxor..och en gul tunika. Men den putar ändå. Skönt ändå att de vet här...fast det är inte offentligt än. Min VD får nog veta idag...hoppas han tar det bra! Ska bara berätta för ett par kompisar till på lördag sen släpps du loss lilla blogg... :)

Fakta om bebben i v14:
Livmodern är stor som en grapefrukt. Kroppslängden 11,5 (huvud/stjärt). Tillväxten går nu i en rasande fart och först i v.22 avtar denna tillväxtspurt. De yttre könsorganen syns och är helt utvecklade till flicka eller pojke nu i vecka 14. Vikten är nästan 25 g.

Fostrets mun kan öppnas och stängas och har börjat göra sväljande och sugande rörelser. Ibland kan man till och med se ett leende. Matstrupen, luftstrupen, struphuvudet och stämbanden är alla på plats. För varje vecka som går blir fostret alltmer lik en liten människa. Vid det här laget har ögonen fått rätt placering högt upp på ansiktet och öronen har förflyttat sig från nacken till huvudets sidor. Ögonlock och naglar fortsätter att utvecklas. Ögonbryn börjar framträda på barnet och det börjar växa hår på huvudet. Nu går det att höra barnets hjärta med ett ultraljudsinstrument.




Fostret i magen v 14.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med en mamma blogg
Det skall bli roligt att följa denna blogg.
Nu kan man skriva lite om detta sensationella äventyr på min egna blogg också
Lev väl

Farfar

Vad är det för fel på Semlon Pytting??

Pumba sa...

Vad kul Linn! Får ett stort leende på läpparna när jag tänker på att ni ska bli päron! Ni är som gjorda för det! Ikväll var vi och såg en förhadnsvisning på filmen Knocked up (På smällen), det ska vara en komedi men jag började ändå gråta när barnet skulle födas och det var nog bara för jag tänkte på dig! För filmen var rätt risig...

Cb sa...

Grattis lilla Linn! Sanslöst kul och fantastiskt att ni ska bli föräldrar!
Jag är så glad för er skull och kommer följa era bloggar än mer nu! :)

Kram på dig!

/Bleckan

Anonym sa...

Seeet! Nu kan jag följa hela äventyret här. I like! Puss på magen från "Lill-moster". ;)

Lite smått å gott sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Tack tack allihop! Mycket kul att få skriva om det nya liv man inträder :)

känns kul att få kommentarer. Måste uppdatera den här oxå snart!

kram på er

Anonym sa...

Hej, va kul det skall bli att följa med på resan.
Puss Pappis

Anonym sa...

Jag instämmer med föregående talare! Det ska bli så kul o spännaden att följa vårt barnbarns resa. Du är en speciell tjej för oss, och det märks när man läser allt som du går igenom - ditt sätt att hantera din situation. Underbart!!
Puss lilla gumman
/mam

fredrick sa...

Jadu limpolainen! Ytterligare en blogg att hålla ögonen på, kommer självklart följa den med spänning!

Camillas lockar sa...

Superkul att ha hittat hit! Jag snubblade in via Hanna Kastås, där den blivande pappan kommenterat. Hit kommer jag igen :-)