onsdag 30 maj 2007

Mariekex

Gud vad roligt att läsa era kommentarer! Kul att så många har hittat hit. Hoppas ni fortsätter läsa om "lilla plupp".

Mariekex, det är en favorit. Åt det aldrig innan jag blev gravid, men nu är det räddaren i nöden för mig! Börjar de flesta mornar med ett par stycket...så man klarar sig till frukosten står på bordet :). Fungerar bra när man blir illamående, suveränt! Annars är det rätt jobbigt det där med att äta...eller rättare sagt aptiten...svårt att planera i förväg, vill ha det jag blir sugen på just då. Funkar ju inte om man ska äta matlåda. Men det börjar bli bättre. Mår ganska bra nu, alltså när det gäller illamående och yrsel. Men magen mår sådär...har just lidit mig igenom några dagar med kramp i magen. Mina stackars tarmar vill inte med riktigt. Påminner mig om hur jag hade det för 2 år sedan...då var det så jämt! Men håller jag mig borta från Laktos och lite annat dumt så brukar det gå bra! Just nu proppar jag i mig
Lactiplus, med miljoner bra bakterier för mag- och tarmfloran. De är super! Men DYRA!

Har varit lite märklig stämning på jobbet...och jag innbillar mig att folk vet och sedan undviker mig för det...men man är väl överkänslig helt enkelt. Min lilla grupp här omkring mig funkar bra iaf. Ska ha möte med min chef Micaela imorn, så jag ska kolla om hon vet ifall fler har fått info om mig.

Var och shoppade lite mer kläder i helgen, men sen när veckan är här tycker man igen att man inte har nåt att sätta på sig. Mina mamma-byxor är det bästa ju nu! Får nog ta och inhandla ett par till :) ...blir inte så billigt att byta ut hela garderoben...men folk säger att "det är rätt period att vara gravid", med modet idag och alla sommarkläningar etc man kan ha... så jag ska inte klaga!

Idag går jag in i en ny vecka så jag skriver lite ny info om bebben..

v 15
Det börjar synas mer att det är något på gång och många måste köpa större kläder. Vissa som har fött barn tidigare tycker sig känna redan nu att barnet rör sig, men det är ganska ovanligt. De flesta blivande mammor känner fosterrörelser mellan 16 och 20 veckor. Den som varit gravid förr, kan känna dem tidigare. Det man ev tror är gaser i magen, kan vara bebisen som gymnastiserar!

Vikten har fördubblats sedan förra veckan, nu väger bebisen 50 g och är 9-10 cm mellan stjärt och huvud.

Huden är så tunn och genomskinlig att blodkärlen under syns. Nu börjar håret på ditt barns huvudet att anläggas och hårfärg och kvaliteten på hårstråna bestäms . Om bebisen kommer att få mörkt hår så börjar hårsäckarna att producera hårpigment. Lite hår kan redan börja växa nu, även om det vanligtvis inte syns förrän om några veckor.

Fostret börjar lagra kalcium för att ben och märg i skelettet ska fortsätta att utvecklas. Muskler utvecklas och fostret kan knyta nävarna. Fostret sväljer fostervatten, och får lätt hicka. Hickan kan kännas som regelbundna tickningar i magen som pågår i några minuter.

”Hon” kan suga på tummen och är i princip färdigformad. Blodsystem, hjärta, ögon, öron, armar och ben finns nu klara i miniformat inför framtiden.

Nu håller benen på att växa om armarna i längd, fingernaglarna är helt formade och alla leder och lemmar är rörliga. Eventuellt går det att se vilket kön bebisen har med ultraljud nu.

Återkommer med min viktökning..

Vikt: + 1,5 kg på 2 veckor. 4 kg sen start (tror jag..)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hallo där. Så du kör på mariekex det är bra att du kommit på något som fungerar när du mår illa. Själv var jag jättesugen på pomes frites när jag väntade Jocke och även citroner det åt jag som apelsiner men det var väl Jocke som skulle ha extra vitaminer då när han låg i magen. Kul att du skriver så vi kan följa er resa. Ta hand om er.
Stor kram svärmor.

Millo sa...

Gu så spännande!! ska kolla utvecklingen här å se hur det går för er. GRATTIS igen!!! :)

Anonym sa...

Grattis!! Stor grej ni har framför er, men alldeles underbaaar. Det ÄR en bra gravidtid (gick ju med Calle förra sommaren) linne, kjol o flipflop -Klart!
Stor kram till dig o Jocke

/Lisa

ps. grattis till förlovningen också såklart

Anonym sa...

Jaha så var man inne o kollade igen - spännade det här.... Kan ju inte låta bli:)
Hm, Mariekex - ja alltid något. Skönt att hitta något som passar o får dig att må bättre.
Själv hällde jag i mig "djungelvrål" så jag blev skinnflådd i munnen - jobbigt, men gott var det! Annars tycker jag du verkar hänga med bra i "det hela". Ang. sparkar o rörelser...Jo´rå det kan kännas som om det går vågor i magen o lite "guppigt"...men myyyysigt. Månne det komma innan midsommar - röreslerna alltså:))
Kramisar från mormor

fredrick sa...

He he he... Det enda jag ser framför mig är en liten Jocke som ligger därinne och suger på tummen och har det jäkligt bra. Kram på er alla tre.

Anonym sa...

Hej Gumman

Det är så kul att följa det spännande äventyret. Jag tror minsann det är en liten rödhårig Jocke som kommer dimpa ner i höst, hihi =)

Ta hand om er och den kommande så ses vi snart.

KRAM,
Sara